Ravotten, klimmen en klauteren op een natuurlijke speelplaats 

basisschool De Maaskei in Urmond

In Urmond ligt basisschool De Maaskei. Deze school koos er in 2022 voor om het schoolplein dat veelal bestond uit bestrating en traditionele speeltoestellen te vergroenen. Samen met de kinderen werden de wensen in kaart gebracht en ontwierp landschapsontwerper Sandra van den Beuken een natuurlijk ingericht schoolplein. Jonkers kreeg opdracht het schoolplein aan te leggen. De kinderen worden nu meer uitgedaagd en kunnen tijdens de pauzes heerlijk ravotten, klimmen en klauteren en tegelijkertijd meer ontdekken over de natuur.

Wetenschappelijk is het bewezen dat kinderen meer bewegen in een natuurlijke omgeving. Daarnaast ervaren kinderen op een natuurlijke speelplek een groter gevoel van vrijheid en neemt het vermogen om nieuwe dingen te ontdekken, zich te verwonderen en het ontwikkelen van creatief spel toe. Mede om deze redenen zijn op het nieuwe schoolplein van basisschool de Maaskei in Urmond de traditionele speeltoestellen vervangen door natuurlijke speelelementen.

Voor en door kinderen

Landschapontwerper Sandra van den Beuken ontwierp met én voor de kinderen een nieuw natuurlijk ingericht schoolplein: “Alle kinderen van de school hebben meegedacht over het nieuwe schoolplein. Ze mochten tekenen welke speelelementen ze graag wilden. Dat werden hele fantasierijke ideeën; van een boomhut tot een doolhof en van een chillplekje in het hoge gras tot klimbomen. De ruimte op het schoolplein was vrij beperkt, maar we hebben een mooie selectie uit alle ideeën kunnen realiseren”, vertelt Sandra. “Waaronder:

  • stapstammen
  • balanceerbalken
  • stapstenen door een wadi
  • grote maaskeien
  • speelboom / klimboom
  • zandbak
  • leeshutje
  • tractorbanden
  • pergola een zithoek

“Op dit natuurlijk ingericht schoolplein krijgen kinderen weer de kans om avonturen te beleven, om zich te verwonderen over de bijzonderheden in de natuur en om lekker te ravotten, klimmen en te klauteren. En omdat de kinderen zelf het spel creëren raken ze minder snel verveeld, waardoor er minder ruimte is voor pesterijen en ongewenst gedrag”

Maurice Schrijen van OBS De Maaskei

Bekijk de video over de natuurlijke speelplaats bij De Maaskei

Inheemse en biodiverse beplanting

In het najaar van 2022 werd het schoolplein aangeplant. “We wilden de natuur zoveel mogelijk nabootsen en waar mogelijk bevorderen”, zegt Koen Hermans, projectmanager en adviseur van Jonkers. “Er is een wadi aangelegd die we hebben ingezaaid met inheemse kruiden. En we hebben bomen geplant die goed zijn voor de biodiversiteit. Waaronder twee krenteboompjes en sierappeltjes, die in het voorjaar bloeien en in het najaar vruchtjes dragen. Ook kozen we voor bosplantsoen waar de kinderen zich over een tijd in kunnen verstoppen. Tevens bieden deze struiken bescherming voor vogels en bloeien ze in het voorjaar, wat dan diverse soorten insecten, bijen en vlinders aantrekt die daar voedsel vinden. Daarnaast staan er eetbare planten, waaronder laagstamfruitbomen en doornvrije struiken met plukfruit, zoals bessen en bramen. Het is goed om de kinderen daar al vroeg mee in aanraking te brengen zodat ze ontdekken waar ons voedsel vandaan komt.”

041-Urmond-de-Maaskei-kinderen-js-202310091116-3185-lr

De natuurlijke speelelementen dagen de kinderen uit om te spelen, te ontdekken, te ervaren en te balanceren.

Geld inzamelen

Veel kinderen en ouders waren enorm betrokken bij de vernieuwing van het schoolplein. “Via de oudervereniging is dit project gestart”, vertelt Sandra. “Zij hadden geld ingezameld via diverse kanalen, wat een positieve impuls voor de school was om dit project verder uit te werken. In plaats van simpelweg een nieuw speeltoestel kopen, koos deze school er bewust voor om het schoolplein te vergroenen. Rekening houdend met de wensen van de kinderen.”

Fondsen en subsidies

Voor scholen die hun schoolplein natuurlijk willen inrichten, zijn er diverse fondsen en mogelijkheden om de financiering te regelen. “In kleine gemeenten zijn lokale bedrijven vaak bereid om te sponsoren, dit kan in natura of met geld. Bij dit project van OBS De Maaskei heeft een lokaal bedrijf de container voor het afval gesponsord en een ander bedrijf twee grote tractorbanden gedoneerd als speelelement. Daarnaast kun je als school in aanmerking komen voor subsidie, bijvoorbeeld via het Postcodeloterij Buurtfonds en het Prins Bernard Cultuurfonds.”

“Toen de schop eenmaal de grond inging, stonden de kinderen met hun neus het liefst boven op de werkzaamheden”, zegt Koen lachend. “Ze hebben meegeholpen om alle tegels eruit te halen en de houtsnippers erin te leggen.” Voor de feestelijke opening hebben de kinderen nestkasten gemaakt en beschilderd. Deze zijn tegen de gevels van de school gehangen en tegen de bomen. Als cadeau plaatste Jonkers een insectenhotel. Op de dag dat het nieuwe schoolplein openging, werd het enthousiast door de kinderen bestormd.”

Wil je meer informatie over groene schoolpleinen?

Jonkers helpt en adviseert scholen graag bij het realiseren van een natuurlijk ingericht schoolplein. Speciaal hiervoor heeft Jonkers JONK! opgericht: een nieuw concept dat groene speelomgevingen creëert in diverse contexten. Denk aan schoolpleinen en openbare ruimten. Maar ook campings, sportverenigingen en kinderdagverblijven, die kinderen aanmoedigen om buiten actief te zijn.

Samenwerkende partners

Artikel delen:

koen-vrijstaand

meer informatie over groene schoolpleinen?

Heb je een vraag voor Koen?

Stel hier je vraag.

Invalid Email
Invalid Number